9 tips om de juiste loopschoenen te kiezen

9 tips om de juiste loopschoenen te kiezen

Is het een van jouw goede voornemens dit jaar om meer te gaan lopen? Dan schaf je maar beter goede loopschoenen aan die je voeten optimaal ondersteunen en blessures voorkomen. Want als je al vroeg geblesseerd raakt, is de kans groot dat je het snel opgeeft. Maar waar moet je precies op letten bij de aankoop van nieuwe loopschoenen? We geven je een handige checklist.

1. SLIJTVASTE ZOOL

Goede loopschoenen moeten de natuurlijke loopbeweging (afrol) van je voet volgen en je de nodige stabiliteit bieden. Met elke stap die je zet, raakt je hiel meestal als eerste de grond. Daarna  draait je voet lichtjes naar binnen en duw je terug af op je tenen. De zool gaat dus makkelijker slijten op die plaatsen. Een rubberen versteviging vooraan aan de dikke teen en achteraan aan de hiel maakt de zool slijtvaster.

Loopschoenen tips

2. FLEXGROEVEN

Voor de buigingszone van de voorvoet is het belangrijk dat er plooilijnen aanwezig zijn. Deze vereiste mag je afvinken als er groeven in het voorvoetgedeelte van de zool zitten, de zogenaamde flexgroeven.

Loopschoenen tips

3. DEMPENDE TUSSENZOOL

Voor de demping geldt 1 simpele regel: hoe meer, hoe beter. Tijdens het sporten is de druk op je gewrichten ongeveer 8 x je lichaamsgewicht. Een serieuze last dus. Zowel voor je rug, heupen als knieën is het noodzakelijk om een goede demping te hebben. Voor een goede demping moet de tussenzool bestaan uit materiaal dat de schokken opvangt. Hoeveel demping je nodig hebt, hangt af van een aantal factoren:

  • Budget. Hoe beter de demping, hoe duurder de schoenen.
  • Waar je gaat lopen. Hoe harder de ondergrond waarop je gaat lopen, hoe meer demping je nodig hebt.

De tussenzool van al onze loopschoenen bestaat uit Phylon, een zacht materiaal met uitstekende schokdempende kwaliteiten. Elk merk heeft zijn eigen dempingstechnologieën. Bij Asics vind je bijvoorbeeld altijd schokdempende gel in de tussenzool. Soms bevindt de gel zich enkel in de hiel, in andere modellen zit de gel over de volledige lengte van de tussenzool.

Loopschoenen tips

4. ADEMEND MATERIAAL

Goed ventilerende sportschoenen zijn belangrijk om oververhitting van de voeten en dus schimmelinfecties en blaarvorming te voorkomen. Het bovenwerk van de perfecte loopschoen bestaat uit een combinatie van stevig materiaal voor de stabiliteit en ademend mesh voor ventilatie. Deze combinatie komt zeker terug bij loopschoenen van Asics, Nike, Osaga, …

Loopschoenen Osaga Loopschoenen Nike Loopschoenen Asics

 

5. SCHOENMAAT

Wanneer je loopt, glijdt je voet enkele millimeters naar voren. Wanneer je een paar schoenen past, zorg er dan voor dat je tenen de voorkant niet raken om te vermijden dat je blaren of blauwe teennagels oploopt. Er moet een ruimte van ongeveer een centimeter zijn tussen je tenen en de voorkant van de schoen. Je loopschoenen zullen dus doorgaans een halve maat tot een maat groter zijn dan je gewone schoenen.

Loopschoenen tips

Velen zullen ze al hebben opgemerkt, de twee extra veteroogjes bovenaan. Heb je je altijd afgevraagd welk nut die hebben? In onderstaande video tonen we hoe je de veters door deze oogjes strikt. Door ze op deze manier te strikken, zitten je voeten vaster en glijden ze dus niet meer naar voren.

6. GEWICHT VAN DE SCHOEN

Hier kunnen we kort over zijn: hoe lichter de schoen, hoe comfortabeler je loopt. Je zeult immers minder gewicht mee.

7. BEGINNEND VS. GEVORDERD LOPER

Als beginnende loper kan je starten met goedkopere modellen. Het blijft uiteraard wel belangrijk dat de schoenen een goede demping hebben en de natuurlijke beweging van de voeten volgen. Sportschoenen van Osaga zijn een goede keuze voor beginners. Wordt het lopen stilaan een verslaving? Dan is het beter om een kleine investering te doen en duurdere sportschoenen aan te schaffen zoals die van Asics.

Loopschoenen tips

8. NEUTRALE PRONATIE

Al onze loopschoenen zijn neutrale loopschoenen. Dit wil zeggen dat ze gemaakt zijn voor mensen die geen last hebben van overpronatie of onderpronatie. Overproneren betekent dat het enkelgewricht meer dan normaal naar binnen kantelt bij de landing van de voeten, onderpronatie is het tegenovergestelde. Hiervoor bestaan speciale corrigerende sportschoenen. Hoe weet je of je een neutrale pronator bent? Als de zolen van je schoenen slijten in een S-vorm, van de buitenkant van de hiel richting de grote teen, heb je wellicht een neutrale pronatie. Wanneer je een normaal pronatiepatroon hebt, dan zijn al onze loopschoenen geschikt voor jou. Bij andere pronaties verwijzen we je door naar speciaalzaken.

Pronatiepatroon

9. TEST IN DE WINKEL

Je gaat heel wat tijd in je sportschoenen spenderen en er lange afstanden mee afleggen. De schoenen zitten dus maar beter perfect. Test ze daarom grondig in de winkel. Loop even rond met de schoenen en beslis niet te snel. Draag je steunzolen? Breng deze dan zeker mee bij het passen van je nieuw paar loopschoenen. Verder raden we ook aan om pas op het einde van de dag schoenen te passen. In de loop van de dag zwellen je voeten namelijk op en zo vermijd je dat je te kleine schoenen koopt.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest1Share on Google+0

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

5 × 2 =